Samorząd gminny to przestrzeń uwarunkowana
czynnikami historycznymi, kulturowymi – w tym religijnymi – i mentalnymi ludzi
w niej mieszkających. Dlatego każdy terytorialny samorząd gminy w Polsce jest
niepowtarzalny, jak niepowtarzalna jest jednostka ludzka.
Samorząd gminny to przestrzeń, w której garstka
mieszkańców Polski (w tym cudzoziemcy) kreuje codzienność, w jakiej żyje i
czyni starania do zmian lub zachowania obecnego status quo! Dotyczy to
wszystkich sfer życia jednostki – bez względu na wiek czy zajmowaną pozycję
społeczną.
O charakterze samorządu gminnego decydują: położenie
geograficzne gminy, walory historyczne, topograficzne, kulturowe, istniejący
charakter gospodarki i ewentualny potencjał rozwoju. Uświadomienie sobie tych
czynników pozwoli zrozumieć, że ten Program dotyczy gminy typowo rolniczej, z
niewielkim potencjałem walorów historycznych i krajobrazowych oraz niewielkimi
możliwościami rozwoju w kierunku przemysłowym. Wielkim atutem gminy Stawiski
jest jednak spokój – dobrze pojmowany prowincjonalizm – i możliwość spędzania wolnego
czasu – odpoczynku – w środowisku naturalnym.
W każdy samorząd gminny Polski twórcy ustawy o
samorządzie gminnym wpisali idee samostanowienia, wolności i niezależności,
jakie posiadają władze gminne, mimo konieczności funkcjonowania w granicach
prawa ogólnego. Dlatego, moim zdaniem, każda władza gminna powinna być wolna i
niezależna od jakiejkolwiek idei partyjnej czy ideologicznej. W samorządzie
gminnym – jak chyba w żadnym innym – liczy się tylko jednostka ludzka i jej
dobro.
Marzy mi się samorząd gminy Stawiski jako jednostki
niezależnej, działającej w granicach prawa, które należy bezwzględnie
wykorzystywać tam, gdzie idzie o dobro społeczności lokalnej oraz zdecydowanie
negować w przypadku jego działania na niekorzyść mieszkańców samorządu.
Samorząd taki w dużej mierze kształtują władze
gminne – uchwałodawcza i wykonawcza!
„Program Wyborczy Gmina Stawiski 2018 – 2023” dla
mnie jako kandydata na burmistrza Stawisk określa moje przyszłe działania. Dla mieszkańców
gminy Stawiski stanowić powinien podstawę wymagań wobec mnie, a także podstawę
oceny moich działań w trakcie trwania VIII kadencji samorządu gminnego 2018 -
2023.
Wiem, że ten program nie wyczerpuje gminnej
problematyki i potrzeb lokalnej społeczności – od czegoś trzeba jednak zacząć!
Marek Waszkiewicz
1. URZĄD MIEJSKI W STAWISKACH
Struktura administracji gminnej w dużej
mierze „wymuszona” jest przez obowiązujące prawem wymagania. Nie oznacza to
jednak, że nie ma tu pola do popisu dla ludzi z wyobraźnią i można usprawnić
działanie administracji gminnej oraz uczynić ją przyjazną dla każdego petenta.
Podczas najbliższej kadencji podejmę
działania mające na celu usprawnienie funkcjonowania Urzędu Miejskiego (UM) w
Stawiskach i ukierunkowania go przede wszystkim na szybkie i pozytywne
załatwianie spraw.
1.
Każda
jednostkowa sprawa, w miarę możliwości, powinna być załatwiana „od ręki”.
2.
Utworzenie
stanowiska „Obsługa Petenta” – tam każdy będzie mógł przedstawić swój problem,
a wykwalifikowany pracownik będzie służył poradą i pomocą praktyczną, np. w
zredagowaniu podania lub wypełnieniu wniosku…
3.
Nadanie
upoważnień pracownikom urzędu i kierownikom jednostek organizacyjnych – efektywność
działania.
4.
Pracownicy UM
współpracują ze sobą na rzecz dobrego wizerunku urzędu w oczach mieszkańców gminy
i gości.
5.
Dbałość o
podnoszenie kwalifikacji pracowników UM w Stawiskach.
6.
Podnoszenie
morale pracowników administracji gminnej poprzez promowanie wagi ich pracy na
rzecz lokalnej społeczności i rozwoju gminy.
7.
Utworzenie
dyżurów po godzinach funkcjonowania urzędu – pozwoli to osobom, które ze
względu na wykonywaną pracę czy obowiązki domowe nie mogą załatwić swoich
urzędowych spraw w godzinach pracy urzędu.
8.
Wdrażanie w
życie pomysłów i sugestii pracowników w celu podnoszenia jakości świadczonych
usług i ich skuteczności.
9.
Poprawa komfortu
pracy i integracja pracowników – ogrodzenie i uporządkowanie placu na zapleczu
budynku urzędu, a następnie urządzenie go, zgodnie z sugestiami pracowników, na
miejsce rekreacji i odpoczynku.
10.
Do rozważenia
jest utworzenie stanowiska pracy ds. koordynacji pracy samorządowych jednostek
organizacyjnych gminy z organizacjami pozarządowymi działającymi na tym
terenie.
2. OŚWIATA GMINNA
Samorząd gminny jako organ prowadzący placówki
oświatowe i wychowawcze możne pośrednio wpływać na jakość kształcenia i
wychowywania uczniów.
Najważniejszym zadaniem samorządowców w tej kwestii
to jak najmniej przeszkadzać! A jeśli można pomóc, to robić to ostrożnie.
1. Dbałość o sprawne i efektywne funkcjonowanie gminnej
oświaty.
2. Reorganizacja dowożenia uczniów do szkół – skrócenie
czasu dojazdu uczniów i uczynienie dojazdów jak najmniej uciążliwymi.
3. Wyposażenie kadry pedagogicznej w nowoczesne pomoce
dydaktyczne.
4. Przedszkole Miejskie powinno być autonomiczną
jednostką.
5. Należy tak zorganizować dowóz przedszkolaków, aby
miały możliwość wsiadania i wysiadania z autobusów bezpośrednio przy budynku
przedszkola. Koniec z prowadzaniem maluchów do autobusów na plac szkolny.
6. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych.
7. Organizacja czasu wolnego od nauki – ferie zimowe i
letnie.
8. Zorganizować oddzielnie dowóz uczniów do
poszczególnych (dwóch) szkół na terenie gminy.
9. Nie może mieć miejsca sytuacja, że podwoje szkoły
zamykane są zaraz po zakończeniu zajęć szkolnych – place zabaw, boiska i szkolne
tereny rekreacyjne powinny być ogólnie dostępne dla wszystkich do godzin
wieczornych.
Władze samorządowe gminy Stawiski powinny dążyć do
stworzenia w Stawiskach jednego obiektu szkolnego, z odpowiednim zapleczem
lokalowym i dydaktycznym.
3. GMINNA
INFRASTRUKTURA DROGOWA
Odpowiednia infrastruktura drogowa w gminie to
podniesienie bezpieczeństwa na drogach, podniesienie jakości życia mieszkańców
i skrócenie dowozu uczniów do szkół. Dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa
to również zwiększenie potencjału inwestycyjnego gminy, jej atrakcyjności i
pobudzenie innowacyjności jednostek przedsiębiorczych.
I ETAP
1.
Dokończenie
rozpoczętych inwestycji drogowych.
2.
Droga gminna 648
– Budy Poryckie.
3.
Droga gminna
Poryte – Budziski.
4.
Droga gminna –
od dr. powiatowej do Cwalin.
5.
Droga powiatowa
Ramoty – 648.
6.
Droga powiatowa
Rostki – Żelazki.
7.
Droga powiatowa
(dojazd do Kuczyn) i droga gminna w Kuczynach
Zakończenie tego etapu rozwoju infrastruktury zamyka
problem dobrej komunikacji wszystkich mieszkańców gminy z jej centrum – Stawiskami.
Polepsza jakość dowożenia uczniów do szkół i zapewnia większe bezpieczeństwo
użytkowników tych dróg.
Zrealizowanie II etapu budowy gminnej infrastruktury
drogowej jeszcze bardziej wpłynie na skrócenie czasu i drogi dowozu uczniów do
szkół i poprawi bezpieczeństwo użytkowników dróg lokalnych:
1.
Droga powiatowa
Dzierzbia – Zaskrodzie.
2.
Droga gmina
Dzięgiele – Michny i Tafiły
3.
Droga gminna
Tafiły – Rogale
4.
Droga gminna
Rostki – Cwaliny – Jurzec O.
5.
Droga powiatowa
Kuczyny – Barzykowo
Wybudowanie nawierzchni na tych odcinkach dróg
gminnych i powiatowych zamyka potrzeby mieszkańców i gminy w zakresie dróg
dojazdowych i można wówczas ustalać ostateczne trasy dowozu uczniów do szkół. Można
również rozważać inne infrastrukturalne kierunki rozwoju gminy.
CHODNIKI DLA PIESZYCH
W każdej miejscowości gminnej muszą być chodniki dla
pieszych. To sprawa nie tylko estetyki, ale przede wszystkim bezpieczeństwa
użytkowników dróg lokalnych.
4. SPORT
I REKREACJA
Gmina Stawiski posiada obiekty sportowe – stadion,
orlik, siłownia plenerowa przy OSP w Stawiskach. Posiada również tereny do
uprawiania sportu. Nie oznacza to wcale, iż w tym obszarze nie ma żadnych potrzeb.
HALA SPORTOWA
Pilną potrzebą jest wybudowanie sali sportowej. Nie
może być to jednak obiekt „na wyrost”, który w przyszłości nie będzie w pełni
wykorzystywany i będzie generował nadmierne koszty. Musi być to przede
wszystkim obiekt na miarę potrzeb, a nie możliwości.
Obiekt ten w miarę możliwości powinien służyć
wszystkim mieszkańcom gminy!
STADION MIEJSKI
Modernizacja stadionu miejskiego.
1. Wytyczenie nowej płyty boiska.
2. Boisko treningowe.
3. Urządzenie bieżni lekkoatletycznej i skoczni w dal.
4. Miejsca dla publiczności.
5. Ogrodzenie i zagospodarowanie pozostałego terenu.
Tak zmodernizowany obiekt będzie służył nie tylko do
celów sportowych, ale również rekreacyjnych i rozrywkowych.
PARK MIEJSKI
Rewitalizacja parku miejskiego wg koncepcji
przedstawionej na planszy ustawionej już w parku.
TEREN NAD ZALEWEM
1.
Uporządkować i zagospodarować
teren nad zalewem.
2.
Uporządkować
zbiornik wodny.
3.
Urządzić małą
plażę – przywrócić zalewowi charakter obiektu wypoczynkowo – rekreacyjnego.
ŚCIEŻKI PIESZE I ROWEROWE
Wytyczenie i budowa ścieżek rowerowych i pieszych
(wraz z oznakowaniem) na terenie całej gminy.
Na etapie wytyczania należy zaangażować całą
społeczność gminną w celu wskazania ciekawych miejsc w gminie i przebiegu tras.
Należy też uwzględnić tu miejsca pamięci i zabytki
kultury.
5. INTEGRACJA
SPOŁECZNOŚCI GMINNEJ
Integracja ludności odbywa się na wielu
płaszczyznach: sportowej, rekreacyjnej, rozrywkowej, kulturowej, edukacyjnej…
W celu integracji społeczności gminnej należy
wspierać i rozwijać działalność wszystkich organizacji działających na terenie
gminy (pomoc materialna, legislacyjna,
promocyjna i organizacyjna): jednostki OSP, poszczególne KGW, Gminny Klub
Sportowy, Związek Hodowców Gołębi Pocztowych, wędkarze, stowarzyszenia i inne
grupy aktywne społecznie działające na tym terenie
W procesie integracji powinien brać czynny udział UM
z jednostkami organizacyjnymi oraz gminne placówki oświatowe i kultury.
Niezwłocznie należy powrócić do formuły organizacji
cyklicznych imprez plenerowych.
1.
Polska Biega.
2.
Piknik nad
zalewem.
3.
Dzień kukurydzy.
4.
Inne –
inicjatywa społeczna.
Moje pomysły na spędzanie wolnego czasu.
1.
Letnie Kino
Plenerowe.
2.
Letnie Radio
Młodzieżowe.
3.
Światowy Zlot
Czarownic na Sokolisze (konkurs o miotłę burmistrza Stawisk).
4.
Inne – inicjatywa
mieszkańców i środowisk gminnych.
6. BEZROBOTNI
I OSOBY WYKLUCZONE
Osoby wykluczone społecznie powinny być objęte
opieką gminy. Opiekę tę gmina realizuje poprzez MOPS. Aby ta opieka była
skuteczna i wystarczająca, należy stworzyć odpowiednie warunki pracy dla tej
instytucji gminnej i zadbać o odpowiednią jej obsadę kadrową.
Aktywizacja jak największej ilości osób bezrobotnych
pozytywnie wpływa nie tylko na podniesienie morale osób wykluczonych i poprawia
status materialny rodzin, ale wpływa również na ożywienie gospodarcze poszczególnych
miejscowości i gminy.
Należy wykorzystywać wszelkie instytucjonalne
możliwości zatrudniania jak największej ilości bezrobotnych i w ten sposób
realizować szereg gminnych zadań bieżących.
Lokalni fachowcy mogą z powodzeniem wykonywać szereg
prac, które dzisiaj zleca się firmom spoza terenu gminy.
Przede wszystkim wykorzystywać najpierw własny
potencjał ludzki.
7. PROMOCJA
Promocja gminy powinna odbywać się przy pomocy
narzędzi medialnych oraz w różnorakiej formie wydawniczej – foldery,
wydawnictwa książkowe, mapy…
1. Promocja walorów historycznych i przyrodniczych gminy.
2. Miejsca pamięci.
3. Budownictwo sakralne.
4. Ruiny „Płaszczatka”, np. tablica informacyjna nt.
tego miejsca i w mirę możliwości graficzne jego przypomnienie.
5. Ciekawe obiekty geologiczne i zakątki przyrodnicze.
6. Wymiana młodzieży i dorosłych – nawiązanie
współpracy ze środowiskami polonijnymi.
8. LOKALNI
PRZEDSIĘBIORCY
Bez wątpienia władze samorządowe powinny dążyć do
stworzenia optymalnych warunków dla działalności i rozwoju lokalnych
przedsiębiorstw i firm.
Nie jestem przedsiębiorcą i ekonomistą. Zamierzam w
tej kwestii następujące kroki:
1.
konsultacje
władz gminnych z lokalnymi przedsiębiorcami,
2.
konsultacje z
firmami specjalizującymi się w tematyce lokalnej przedsiębiorczości,
3.
wypracowanie rozwiązań
korzystnych dla obu stron,
4.
wyznaczenie
kierunków rozwoju przedsiębiorczości w gminie typowo rolniczej, jaką jest gmina
Stawiski.
9. INICJATYWA
MIESZKAŃCÓW GMINY
Samorząd gminny to mieszkańcy danego terenu, dlatego
konieczne jest jak najszersze uczestnictwo lokalnej społeczności w rozwoju
gminy.
1. Wykorzystywanie doświadczeń oraz realizacja pomysłów
i propozycji mieszkańców gminy.
2. Rozważyć możliwość utworzenia stanowiska pracy ds.
aktywizacji społecznej,
3. Wykorzystać pomysły i inicjatywę młodzieży i dzieci.
Narzędzia – konsultacje, spotkania, imprezy
tematyczne…
9. FINANSOWANIE
ZADAŃ
Finansowanie projektów gminnych, zarówno
inwestycyjnych, jak i tzw. projektów miękkich odbywa się za pomocą środków
własnych gminy i tak zwanych środków zewnętrznych.
Będą podejmowane próby i wysiłki w tym kierunku, aby
jak największa liczba zaplanowanych przedsięwzięć była realizowana z
zaangażowaniem środków zewnętrznych. Zatem będą składane wnioski do wszelkich
możliwych instytucji i urzędów, aby zrealizować założenia tego programu.
ZAKOŃCZENIE
Zdaję sobie sprawę, że przedstawiony program ani nie
wyczerpuje wszystkich zagadnień funkcjonowania gminy, ani tym bardziej nie
obejmuje wszystkich obszarów potrzeb lokalnej społeczności. Każdy jednak
przyzna, iż jest to swoiste minimum, jakie należy osiągnąć, aby planować dalsze
działania.
Po kilku latach zastoju, należy jak najszybciej wykonać
powyższe założenia.
To nie są ani mrzonki, ani czcze obietnice, tylko sprawy
do załatwienia przy odpowiednim zaangażowaniu własnych sił i wykorzystaniu
potencjału umiejętności, pomysłowości oraz kreatywności innych!
W program ten integralnie wpisana jest inicjatywa mieszkańców
gminy, którzy będą ostatecznie decydować o kształcie realizacji wielu zamierzeń
w nim zawartych.
Marek Waszkiewicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz