4 listopada 2015

Królowie Życia - Pogromcy Śmierci

Miałem tego nie pisać, choć już kiedyś poruszałem ten temat, tylko gdzie i kiedy? Możecie mnie przypalać żywym ogniem, a i tak nie powiem, ponieważ nie pamiętam.
MOUNT EVEREST 8848 m (Wikipedia)
Pamiętam tylko frazę, że pisałem o polskich alpinistach, którzy osiągnęli w swojej profesji praktycznie wszystko. A mimo to, ruszyli w góry, żeby tam złożyć swoje życie w ofierze marzeniom!

Nie rozumiałem takiej postawy, ale wiedziałem, że trudno mi to będzie zrozumieć, gdyż ja myślę przyziemnie, a oni na poziomie ponad ośmiu tysięcy metrów n.p.m.
K 2 8611 m (Wikipedia)
Tylko o kilku alpinistach wspomnę, ale dotyczy to wszystkich, którzy nie potrafią żyć bez ryzyka, bez kolejnych wyzwań i coraz to dalszych granic do przekroczenia. 
To dla mnie Królowie Życia i Śmierci, bo żyją tak, jakby tylko to pierwsze się liczyło, a druga nie istniała.
KANCZENDZANGA  8586 m (Wikipedia)
Jerzy Kukuczka zginął na wysokości około 8300 metrów, na niezdobytej wówczas południowej ścianie Lhotse. Miał wtedy 41 lat i zdążył już zaliczyć Koronę Himalajów i Karakorum, czyli wszystkie szczyty liczące ponad 8 tysięcy metrów wysokości na Ziemi.
LHOTSE 8516 m (Wikipedia)
Był drugim na świecie alpinistą, któremu się to udało. Pierwszym był Messner, ale jemu zdobycie Korony zajęło 17 lat; natomiast Kukuczka zliczył szczyty w ciągu 9 lat.
MAKALU 8481 m (Wikipedia)
Wanda Rutkiewicz miała 49 lat, gdy zginęła podczas ataku na szczyt Kanczendzangi. 
Była trzecią kobietą na świecie, która stanęła na szczycie Ziemi, czyli Mount Everestu.
CHO OYU 8201 m (Wikipedia)
Na tej samej górze zginął Andrzej Czok. Miał wtedy 38 lat i zaliczone cztery ośmiotysięczniki. Podczas zdobywania Dhaulagiri odmroził sobie stopy i stracił części pięciu palców u obu stóp.
DHAULAGIRI 8167 m (Wikipedia)
Po roku jednak ruszył na zdobycie Kanczendzangi. Zmarł w obozie na obrzęk płuc.
MANASLU 8156 m (Wikipedia)
Eugeniusz Chrobek zginął podczas schodzenia z Mount Everestu. Miał wtedy 50 lat.
NANGA PARBAT 8126 m (Wikipedia) 
Zygmunt Andrzej-Heinrich zginął w lawinie na stoku Mount Everestu. Miał 52 lata.
ANNAPURNA  I 8091 m (Wikipedia)
Tadeusz Piotrowski miał 46 lat, gdy stracił życie w górach. W 1986 roku z Jerzym Kukuczką zdobył K 2 tzw. południową ścianą. Nazwaną Drogą Piotrowskiego.
Zginął podczas schodzenia drogą klasyczną na wysokości około 7900 metrów.
GASZERBRUM I 8068 m (Wikipedia)
I jeszcze Wojciech Wróż, który w wieku 44 lat zginął na górnych stokach tzw. Żebra Abruzzów. Na ścianie K 2 Wróż został tam wraz ze wspomnianym Piotrowskim i Dobrosławem Miodowiczem-Wolf.

Dlaczego o nich piszę?
BROAD PEAK 8951 m (Wikiepdia)
Myślałem o takich ludziach, odwiedzając groby najbliższych, znajomych i zupełnie mi nieznanych ludzi.
Dlaczego o nich piszę?
GASZERBRUM II 8035 m (Wikipedia)
Myślałem o szaleńcach morza, gór, przestworzy, głębin oceanów, głosicieli Prawdy… Myślałem o nich wczoraj, odwiedzając groby. Ilu ludzi, tyle ludzkich marzeń, tyle celów wytyczonych, tyle lądów zdobytych, tyle łez wylanych… 
Cudowna różnorodność!

SZISZAPANGMA 8013 m (Wikipedia) 
Myślałem o tych, którzy tak bardzo chcieli Żyć, na Życie patrzeć z góry, że Śmierci nie widzieli! 
A może oni nie wiedzieli co to Śmierć, bo czyż Śmierć istnieje? 
Jeśli Śmierć jest tylko przejściem, jeśli jest tylko bramą, jeśli jest kolejną chwilą Życia, to uczmy się od takich właśnie ludzi często szaleńcami zwanych!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

SATANISTA – ALKOHOLIK – czy ANIOŁ?

  Nie o Boyu Żeleńskim będzie to wpis, ale o Przybyszewskim Stanisławie, którego Boy znał osobiście. Muszę też od razu napisać, że o ile bar...